Aandacht

We leven in een hectische maatschappij. In een tijd waarin de techniek van vandaag, morgen verouderd is en overmorgen wordt vervangen door nieuwe. De ontwikkelingen op allerlei gebied gaan razendsnel, in zo’n tempo dat het soms beangstigend is. Het is nog maar 12 jaren geleden dat de eerste iPhone werd gelanceerd in 2007, inmiddels is een bestaan zonder dergelijke telefonie ondenkbaar geworden. Kijk maar eens rond in uw directe omgeving. Er zullen weinig momenten zijn waarop u niemand met zijn mobiele telefoon bezig ziet. Zelfs tijdens sociale bijeenkomsten zoals een verjaardag of een ander vrienden of- familiefeestje, krijgt de iPhone vaker en méér aandacht, dan degene met wie je in gesprek bent of probeert te komen! In dat kader heb ik de term ’social media’ nooit goed begrepen, want hoe a-sociaal is het om tijdens een gesprek even een appje te beantwoorden, een gesprekje aan te nemen of te reageren op een email? Ik vraag me wel eens af of dat desinteresse is in het gesprek of de gesprekspartner.

Dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook een onbedwingbare nieuwsgierigheid zijn naar dat nieuwe berichtje dat binnenkomt en waarvan je niet weet wat erin staat. Dat lijkt op het cadeautje dat al een week voor je verjaardag is gekocht en ingepakt prominent op de tafel staat te wachten om uitgepakt te worden. Je kunt je ogen daar niet vanaf houden en wacht met smart op het moment waarop je het kunt uitpakken. Dan pas is de nieuwsgierigheid bevredigd. Echter, appjes, sms-berichten, facebookberichten, komen 24 uur per dag binnen en leiden tot een kennelijk moeilijk te temmen schreeuw om aandacht of antwoord. Wellicht biedt dit een oplossing voor verzekeraars, die zich steeds minder moeite lijken te doen om fatsoenlijk te reageren op brieven of mails, waardoor de voortgang in dossiers wordt gefrustreerd en slachtoffers zich niet serieus genomen voelen. Laat de dossierbehandelaar zijn mobiele nummer geven, zodat het slachtoffer hem een appje of fb-bericht kan sturen als een reactie weer eens te lang duurt. Dat zal vast aandacht trekken!

Raoul M.J.T. van Dort, 12 juli 2019

Deze columns zijn verschenen in Nummer 1, een blad dat tien keer per jaar als aparte bijlage bij dagblad De Limburger wordt meegezonden.


Maak kennis met onze teams

Wij staan achter het slachtoffer.

We doen het niet alleen

Een netwerk van externe relaties is belangrijk.

Sponsoring en ondersteuning

Deze initiatieven dragen we een warm hart toe.

De Contant Maker, onze handige calculator

Bereken de contante waarde van je kapitaal.

Na Het Noodlot

Nieuw boek over de impact van
letsel en verlies.

Letsel Verhalen

Hét leesbare boek over letsel en schade.

mr. R.M.J.T. van Dort re

Kantoor Maastricht

Spoorweglaan 12
6221 BS  Maastricht

Kantoor Amsterdam

Jan Luijkenstraat 12-III
1071 CM  Amsterdam

Ons Privacystatement

Copyright © 2019 - Van Dort Letselschade BV